کنترل امنیت شبکه های کامپیوتری شماره ۱۰: قابلیت بازیابی اطلاعات

در راستای بحث امنیت شبکه و در ادامه مطلب کنترل های حساس امنیتی به بررسی دهمین کنترل می پردازیم.

خلاصه:

زمانی که یک نفوذگر اقدام به نفوذ و در دست گرفتن یک سیستم میکند، اقدام به تغییراتی در پیکربندی و فایل های موجود در آن خواهد کرد. برای نمونه نصب درب پشتی در سیستم. حال فرض کنید نسخه پشتیبان مورد اطمینان و یا قابل بازیابی اطلاعات نداشته باشید!

در چنین حالتی رفع تمامی آسیب ها و رد پا های نفوذگر از روی سیستم کاری دشوار و حتی غیر محتمل خواهد بود. هدف از این کنترل اطمینان از داشتن نسخه های قابل اطمینان و قابل بازیابی اطلاعات از سیستم ها در هنگام حادثه می باشد.

برای اطمینان از دسترس بودن اطلاعات در هنگام حادثه باید کارهای زیر را در سازمان انجام دهید:

  1. نسخه های پشتیبان تهیه شده از سیستم را در دوره های زمانی مشخص بررسی و از تهیه نسخه پشتیبان مطمئن شوید. همچنین در فواصل زمانی مشخص اقدام به بازیابی نسخه پشتیبان نمایید تا مطمئن شوید در هنگام حادثه قابلیت بازیابی اطلاعات وجود دارد.
  2. مطمئن شوید نسخه های پشتیبان در جایی امن ذخیره شوند و چه در زمان ذخیره سازی چه انتقال در بستر شبکه و یا بستر ابری این نسخه های پشتیبان باید رمز شده باشند.
  3. مطمئن شوید نسخه های پشتیبان در جایی ذخیره شوند که همیشه در دسترس سیستم عامل نباشند. این کار شما را از حملات CryptoLocker و ریسک رمز شدن همه اطلاعات تا حدودی حفظ خواهد کرد.

توضیح: فرض کنید شما نسخه پشتیبان رو روی یک درایو تحت شبکه میگیرید که از روی سیستم عامل همیشه در دسترس هست! در این مورد اگر سیستم یک باجگیر (ransomware) شود! نسخه های پشتیبان هم رمز خواهند شد. پس بهتر است دسترسی به محل ذخیره سازی نسخه های پشتیبان در ساعات مشخصی برای ذخیره سازی نسخه های جدید پشتیبان باز باشد.

این نکته را جدی بگیرید!

 

ابزار های تجاری که شما را در پیاده سازی این کنترل یاری میرسانند:

— NetBackup (Symantec)

— BackupExec (Symantec)•

— Two Image (Acronis)

— Veeam Backup & Replication (Veeam)

— NetVault (Dell)

— Simpana (Commvault)

— Network Storage Server (Falconstor)

— Data Protector (HP)

 

ابزار های رایگان و یا متن باز:

— Amanda

— Bacula

— Areca

— Clonezilla

— Redo

  • علیرضا عربیان
  • هیچ
  • 3,257 views
  • 27 نوامبر 18
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.